JELICA GREGANOVIĆ : BITI DETE JE STANJE DUHA




                                                          foto : biznis i finansije
                                                             
Razgovarao: Tadija Čaluković, piše: Tijana Djordjević

          
Najduhovitije pero današnjice, najzanimljivija blogerka, novinarka i pisac, nedavno objavila knjigu Zovem se mama. Njena strast je radio, a u intervjuu za blog Salome govorila je o detinjstvu, dobrim i lošim stranama pisanja knjiga u Srbiji, društvenim mrežama... Ona je Jelica Greganović.


Jednom ste izjavili da ni novinarstvo, ni književnost niste planirali. Šta ste sebi rekli posle mnogo godina provedenih u tim „vodama“ ?

Da nisam pogrešila, i opet bih kad bih se još jednom rodila. Jedino što bih tada ipak isplanirala da malo ranije počnem da pišem knjige. Sad mi je žao što mi se ta neplanirana aktivnost nije mnogo ranije desila.

Za radio kažete da je Vaša prva medijska ljubav, a vodili ste nedavno i emisiju na radio Laguni sa duletom nedeljkovićem, Osmeh za svaki dan. Ispričajte nam malo o draži radija i da li ste od onih koji tvrde da jedan medij, nikad neće potisnuti drugi ?

Moja najbolja drugarica, Gorica Nešović kaže da radio pravi ličnosti, a televizija likove. I tu negde je čar, na radiju nema veze kako izgledate, da li ste našminkani, očešljani, da li ste došli u pidžami ili smokingu, važno je samo ono što pričate i kako pričate, ono što ste odradili kao novinar. Ljudi vas slušaju, ne opterećuju se slikom. Pažnju ne možete da kupite izgledom, već samo sadržinom onoga što govorite.

 Što se tvrdnje da jedan medij neće potisnuti drugi, tu nisam baš sigurna da bih to kredibilno mogla da tvrdim. Čini mi se da je internet budućnost medija. Jednoga dana kada internet bude dostupan kao vazduh, tada će se verovatno svi mediji preseliti na internet. Da ne pominjem nove medije koji su u medjuvremenu upravo na internetu nastali. I to evolucijom. Ono što se kod nas zove „društvene mreže“ se u svetu već neko vreme zove pravim imenom – „društveni mediji“. Mreže poput Fejsbuka su evoluirale u medije, to odavno nisu mesta samo za traženje partnera, to su mediji koje je nemoguće, za razliku od klasičnih, do sada postojećih, cenzurisati. Sem isključivanjem interneta, a to nije baš nevidljiv potez. Društvene mreže nemaju vlasnike koji utiču na uredjivačku politiku, na njima i oni koji nisu novinari mogu da pošalju vest, fotografiju dogadjaja, na njima ljude teško možete da lažete ili iskrivljujete izveštaje. Jedina cenzura koja na društvenim medijima postoji je autocenzura. Ona je doduše mnogo gora od cenzure, ali tamo je tako veliki broj ljudi da je nemoguće da će se svi bojati, a i postoji mogućnost sakrivanja iza lažnih imena.



   ,,
Mislim da detinjstvo nije poslednja prilika da se bude srećan, ali je poslednja prilika da se imaju prava bez srazmernih, pratećih obaveza. Jer to je ono što naše detinjstvo čini nezaboravnim, a vreme u kome smo bili deca – „starim, dobrim vremenima“.




Reči koje proizilaze iz Vašeg pera gotovo uvek izmame osmeh na lice. Mnogi Vas čak oslovljavaju kao najduhovitije pero na regionalnoj književnoj sceni. Može li se to nazvati najvećom satisfakcijom?

To je prilično veliki kompliment i ništa manja satisfakcija za trud i vreme uložene u to pisanje. Ali su je još veći kompliment, podrška i satisfakcija, broj kupljenih knjiga. Upravo zbog toga je, u mojim knjigama, prva strana rezervisana za čitaoce, njihovo mišljenje mi je mnogo važnije od mišljenja kritičara.




               
          

 U vašoj aktuelnoj knjizi Zovem se mama, kažete da je svaka mama super.  A knjigu završavate rečju – trep, kojom želite da pokažete koliko sve brzo prolazi. Da li se slažete sa nigerijskim nobelovcem Voleom Sojinkom koji kaže da je ,,detinjstvo poslednja prilika da budeš srećan, kasnije znaš i suviše’’ ?

Mislim da detinjstvo nije poslednja prilika da se bude srećan, ali je poslednja prilika da se imaju prava bez srazmernih, pratećih obaveza. Jer to je ono što naše detinjstvo čini nezaboravnim, a vreme u kome smo bili deca – „starim, dobrim vremenima“. Mada, ja ne mislim da se samo godinama odredjuje starost, verujem da ima odraslih ljudi, čak i onih koje bismo nazvali „starima“ koji su zapravo deca. Biti dete je i stanje duha. Vaš duh može da bude mnogo mladji od vašeg uzrasta brojem godina izmerenog.

Da li mislite da književnost može da utiče na promene u društvu ?

Kao i svaki oblik umetnosti, tako je i književnost slika sveta koju pisac vidi i opisuje. Da, književnost može da utiče na promene u društvu, upravo onako kao što to može i slikarstvo, muzika... Jedini problem je u tome što su umetnici obično ispred svog vremena, zbog toga ih vreme u kome žive najčešće ne razume. Upravo to je ono što ih čini drugačijima, neretko i odbačenima, potcenjenima. Tek budućnost će dati vrednost njihovim delima.

Kako biste posavetovali one koji bi želeli da postanu novinari ?

Da dobro razmisle o tome. Novinarstvo je stalna borba i to loše plaćena. Jeste lepo da vam se ime pojavljuje u novinama, na televiziji, da vas ljudi prepoznaju...Ali ako niste dovoljno hrabri, to neće biti dovoljno da preživite u tom svetu. Novinari su jezičak izmedju politike, vlasti i javnosti, naroda. I na taj jezičak bi ova druga strana da pritisne koliko god može, u svoju korist. Politika je vlast, moć. Ako nemate snage da se borite protiv te moći, onda bolje da ni ne počinjete. Mada je tako i sa većinom drugih profesija. Ako nameravate da ozbiljno radite svoj posao, spremite se za rad u rudniku. I spremite veliku količinu ljubavi, jer novinarstvo mora da se voli da bi preživelo.


 A kako one koji bi da se bave pisanjem knjiga?

Pisanje knjiga je u Srbiji još uvek kapric. Na zapadu pisac može više no dobro da živi ako se njegove knjige dobro prodaju, čak i da se obogati. Kod nas je procenat koji pisac dobija od svoje knjige tako nizak da često ne obezbedjuje ni golu egzistenciju. Uvek kada pričam o tome, setim se Bulgakova koji se odrekao lekarske profesije da bi se bavio pisanjem. I postao siromašan kao crkveni miš. Ili Dostojevskog koji je bio jedan od retkih pisaca koji je živeo samo od onoga šta je napisao. Bio je kao Bulgakov – siromašan. Zato je u jako često ponavljanoj rečenici: „Ljudi danas ne čitaju dovoljno“, višak samo jedna reč – „danas“. Ljudi nikada nisu čitali dovoljno, a što dublje idete u istoriju iza nas, shvatićete da se, ako ništa drugo ono zbog malog broja pismenih, nikada nije toliko čitalo kao danas. Naravno da ostaje pitanje: „Šta ljudi danas čitaju?“  Kao i uvek, čitaju ono što im se svidja, a ne ono što drugi misle da bi trebalo da im se svidja. Upravo onako kao što su ljudi oduvek bili skloni da kupe sliku koja im se svidja, a ne onu koja će tek steći veliku bezvremensku vrednost. Mada, sve ovo neće i ne treba da pomogne u odlučivanju onima koji su odlučili da pišu. Ako u vama živi nešto što vas tera da pišete, komponujete, slikate, vi ćete to raditi bez obzira na novčanu satisfakciju, jer umetnost je jača od čoveka i vremena.

Коментари