izvor : fenomeni
Uzimajući ga u njegovom najpotpunijem i najizrazitijem vidu, poluintelektualac je čovek koji je uredno, pa možda, čak, i s vrlo dobrim uspehom svršio školu, ali u pogledu kulturnog obrazovanja i moralnog vaspitanja nije stekao skoro ništa.
Uzimajući ga u njegovom najpotpunijem i najizrazitijem vidu, poluintelektualac je čovek koji je uredno, pa možda, čak, i s vrlo dobrim uspehom svršio školu, ali u pogledu kulturnog obrazovanja i moralnog vaspitanja nije stekao skoro ništa.
Bilo usled njegove urođene nesposobnosti
ili zbog mana školskog sistema, nije dobio podstreka za duhovno samorazvijanje.
On uopšte duhovne vrednosti ne razume i ne ceni. Sve ceni prema tome, koliko
šta doprinosi uspehu u životu, a uspeh uzima u „čaršijskom” smislu, dakle
sasvim materijalistički. S ostalim duhovnim vrednostima odbacuje i moralnu
disciplinu, ali ne sasvim, jer prekršaji te discipline povlače krivičnu
odgovornost. Ipak i u moralnom, kao i u kulturnom pogledu, on je u osnovi ostao
primitivac. Neomekšan kulturom, a sa olabavljenom moralnom kočnicom ima sirove
snage napretek. Školska diploma, kao ulaznica u krug inteligencije, dala mu je
preterano visoko mišljenje o sebi samom.
U društvenoj utakmici taj diplomirani
primitivac bori se bez skrupula, a s punim uverenjem da traži samo svoje pravo
koje mu je škola priznala. On potiskuje suparnike nemilosrdno kao da nisu živa
bića nego materijalne prepone. On je dobar „laktaš” – izraz koji je prodro u
opštu upotrebu jednovremeno s pojavom poluintelektualaca.
Pretpostavimo da se u njemu probudila
politička ambicija i da je uspeo postati ministar. Taj položaj mogao je da
ugrabi samo kroz silno guranje i strmoglavu jagmu i zato će smatrati da je to
sada nešto „njegovo”. Iz te svoje tekovine ili bolje reći plena, gledaće da
izvuče što više ličnog ćara. Biće „korupcionaš”, ali neće biti sasvim svestan
toga fakta, toliko će mu to izgledati prirodno i na svom mestu. Jedan
poluintelektualac, kad je čuo da se govori o njegovoj ostavci, rekao je:
„Ko je lud, da se odvaja od punog
čanka?!”
Njemu je izgledalo nepojmljivo da se
čovek ne koristi ministarskim položajem, kao što bi bilo nepojmljivo da čovek
kraj punog čanka ostane gladan.
Politička ambicija jednog
poluintelektualca zapravo i nije politička. Ona se sastoji samo u tome, da se
čovek kroz politiku obogati i da na visokim položajima progospoduje. On ne zna
ni za kakve više i opštije ciljeve. Tek kad poluintelektualac izbije na vrhunac
političkog uspeha, vidi se kako je on moralno zakržljao. Pored poluintelektualca
koji je uspeo, postoji i poluintelektualac koji nije uspeo.
Već pravi intelektualac, nezaposlen ili zapostavljen, gotov je opozicionar. Poluintelektualac u takvom položaju tim je opasniji, što ne zna ni za kakve moralne obzire koji bi njegovo ogorčenje ublažavali. To nije bilo slučajno da su mnogi ozlojeđeni
poluintelektualci otišli u komuniste.
Poluintelektualac je bolesna društvena
pojava, koja je obelodanila dvije stvari:
1. Da je kulturni obrazac potrebna
dopuna nacionalnog i političkog obrasca, što se naročito oseća onda kada uticaj
ta dva obrasca prestane da slabi;
2. Da škola koja se ograničava na
davanje znanja, bez uporednog vaspitavanja karaktera, nije u stanju da spreči
pojavu takvog društvenog tipa kao što je poluintelektualac.”
* Tekst preuzet iz Politikinog zabavnika, koji je objavio deo teksta iz knjige “Jedan prilog za proučavanje srpskog nacionalnog karaktera” (1964, Kanada), pod naslovom “O intelektualcu” Slobodana Jovanovića, srpskog istoričara, književnika, političara Kraljevine Jugoslavije
Коментари
Постави коментар