EKSKLUZIVNI INTERVJU IZ LISABONA : DEJAN TIAGO STANKOVIĆ


       Bolje džabe da pišeš nego džabe da sediš               

Razgovarao: Tadija Čaluković


 Danilo Kiš je jedanput kazao da ,,ništa tako ne opušta, kao prevodjenje nekog dela"
Da li se slažete s njim ?

Da bi ti knjiga ispala dobra treba i da imaš priču, i da umeš da je ispričaš. Problem s pisanjem je kad ti se piše, a nemaš ideju. I svrbe te prsti, makar da vežbaš, ako ništa drugo. Čak i ako ti u međuvremenu ništa pametno ne padne na pamet, opet je bolje da pišeš bilo šta, nego ništa. Pa neka i ispadnu stranice glupog pisanija, pa makar i sve posle bacio, opet je bolje džabe da pišeš nego džabe da sediš.
Međutim, ako si i prevodilac, ti lepo vežbaš pisanje prevodeći. U pravu je Kiš, to opušta. Opušta jer nemaš odgovornost za sadržinu, poruku, ništa tu nije tvoje. Tvoje je da to lepo ispadne na drugom jeziku.
Ja sam imao sreće da prevodim vrhunska dela. Imao je i Kiš. Zato nam je valjda sličan utisak.

 I pošto ste poznati javnosti po prevodima Saramaga na srpski i Andrića na portugalski, reci te nam koji nobelovac je sledeći na redu?


Neću ja više da prevodim. Došlo je vreme pisanju, a što se nobelovaca tiče, pozvan sam na leto na književni festival na Zelenortskim Ostrvima, to je usred okeana. Obećali su da će tamo biti i Wole Soyinka, nigerijski nobelovac.

                          
                                                   Wole Soyinka, Avanqard.net657 × 496




 Roman "Estoril", podnaslovljen je kao "ratni roman". Kako tumačite to što je glavni junak izazvao  brojne kontroverze, a Vladislav Bajac je konstatovao da to može čak  biti i gradjevina? 

Glavni junak nije hotel Palacio, to sam siguran. On je samo pozornica. Nije glavni junak ni letovalište Estoril, već je ceo Portugal u vreme Drugog svetskog rata. društvo koje se našlo u neobičnoj, kriznoj situaciji. A možda je glavni junak i sam rat, doduše odsutan.
                                                Estoril, Dejan Tiago Stanković slika 1, Kupindo               
             
Kako vidite književnost u Portugalu i u Srbiji i gde ljudi više čitaju knjige?


Nisam ja baš neki stručnjak za književnost. Ja sam samo odgovoran za ono što sam napisao. Ima i tu i tamo ljudi koji dobro pišu, ja čitam samo po ljutoj preporuci. U Srbiji se definitivno više čita. U Portugalu se prodaje više knjiga,  jer se ima više para pa knjige ne pozajmljuju jedni drugima, osim u porodici. 

                                           *
,,Da bi ti knjiga ispala dobra treba i da imaš priču, i da umeš da je ispričaš. Problem s pisanjem je kad ti se piše, a nemaš ideju. I svrbe te prsti, makar da vežbaš, ako ništa drugo. Čak i ako ti u međuvremenu ništa pametno ne padne na pamet, opet je bolje da pišeš bilo šta, nego ništa. Pa neka i ispadnu stranice glupog pisanija, pa makar i sve posle bacio, opet je bolje džabe da pišeš nego džabe da sediš.’’

                                                           *
      S kojim piscem biste najradije napisali knjigu ?
Ja bih, realno, s nekim pisao film. Knjigu umem i sam. A film bih najradije pisao sa par duhovitih pisaca. To je fenomenalan osećaj, sediš s nekim i smeješ se i pišeš. Probali smo par puta, nije loše ispadalo.
                                   *

,,Došlo je vreme pisanju, a što se nobelovaca tiče, pozvan sam na leto na književni festival na Zelenortskim Ostrvima, to je usred okeana. Obećali su da će tamo biti i Vole Sojinka, nigerijski nobelovac.’’
                                 
 *
Kom piscu biste dali Nobelovu nagradu? I kako komentarišete aktuelnog dobitnika Boba Dilana?

Manite me deco, Nobelove nagrade, otkud se ja razumem u te stvari. Ja sam samo jedan obični pripovedač koji ima potrebe da svoje gledanje života podeli sa drugima.  A što se Boba Dilana tiče, on jeste pesnik. Ko sam ja da dovodim u pitanje odluke kompetentnog žirija? A i kad bih ih dovodio, ništa time ne bih dobio samo  bih gubio vreme, a njega je uvek sve manje.

 Koja je vaša poruka našim mladim, čitaocima, koji imaju ambicije da se bave književnim prevođenjem?

Što se prevođenja tiče, mislim da čovek treba da prevodi samo ono što mu je baš prijalo dok je čitao. Ako vam je knjiga bila teška i dosadna, nemojte raditi. To je slabo plaćen posao i radi se iz ljubavi. Znači, ako se u knjigu nisi zaljubio, ne prihvataj se posla.



                          
                                                                gradiva-notes.blogspot

A savet za one koji bi da se bave pisanjem ?

Vratimo se početku priče, čime ćemo postići kružni tok intervjua, a to će nam pružiti iluziju neprekidnosti, beskrajnosti. Dakle, Kiš, s početka intervjua je napisao Savete mladom piscu. Ja tu ne bih imao šta da dodam niti da oduzmem.

Gaji sumnju u vladajuće ideologije i prinčeve.
Drži se podalje od prinčeva.
Čuvaj se da svoj govor ne zagadiš jezikom ideologija.
Veruj da si moćniji od generala, ali se ne meri s njima.
Ne veruj da si slabiji od generala, ali se ne meri s njima.
Ne veruj u utopijske projekte, osim u one koje sam stvaraš.
Budi jednako gord prema prinčevima i prema gomili.
Imaj čistu savest u odnosu na privilegije koje ti tvoj zanat pisca donosi.
Prokletstvo tvog izbora nemoj brkati sa klasnom opresijom.
Ne budi opsednut istorijskom hitnjom i ne veruj u metaforu o vozovima istorije.
Ne uskači, dakle, u „vozove istorije“, jer je to samo glupava metafora.
Imaj uvek na umu misao: „Ko pogodi cilj, sve promaši.“
Ne piši reportaže iz zemalja u kojima si boravio kao turista; ne piši uopšte reportaže, ti nisi novinar.
Ne veruj u statistike, u cifre, u javne izjave: stvarnost je ono što se ne vidi golim okom.
Ne posećuj fabrike, kolhoze, radilišta: napredak je ono što se ne vidi golim okom.
Ne bavi se ekonomijom, sociologijom, psihoanalizom.
Ne sledi istočnjačke filozofije, zen-budizam itd; ti imaš pametnija posla.
Budi svestan činjenice da je fantazija sestra laži, i stoga opasna.
Ne udružuj se ni sa kim: pisac je sam.
Ne veruj onima koji kažu da je ovo najgori od svih svetova.
Ne veruj prorocima, jer ti si prorok.
Ne budi prorok, jer tvoje je oružje sumnja.
Imaj mirnu savest: prinčevi te se ne tiču, jer ti si princ.
Imaj mirnu savest: rudari te se ne tiču, jer ti si rudar.
Znaj da ono što nisi rekao u novinama nije propalo zauvek: to je treset.
Ne piši po narudžbini dana.
Ne kladi se na trenutak, jer ćeš se kajati.
Ne kladi se ni na večnost, jer ćeš se kajati.
Budi nezadovoljan svojom sudbinom, jer samo su budale zadovoljne.
Ne budi nezadovoljan svojom sudbinom, jer ti si izabranik.
Ne traži moralno opravdanje za one koji su izdali.
Čuvaj se „užasavajuće doslednosti“.
Čuvaj se lažnih analogija.
Poveruj onima koji skupo plaćaju svoju nedoslednost.
Ne veruj onima koji svoju nedoslednost skupo naplaćuju.
Ne zastupaj relativizam svih vrednosti: hijerarhija vrednosti postoji.
Nagrade koje ti dodeljuju prinčevi primaj s ravnodušnošću, ali ništa ne čini da ih zaslužiš.
Veruj da je jezik na kojem pišeš najbolji od svih jezika, jer ti drugog nemaš.
Veruj da je jezik na kojem pišeš najgori od svih, mada ga ne bi zamenio ni za jedan drugi.
„Tako, budući mlak, i nijesi ni studen ni vruć, izbljuvaću te iz usta svojih“. (Otkrivenje Jov., 3,16)
Ne budi servilan, jer će te prinčevi uzeti za vratara.
Ne budi naduven, jer ćeš ličiti na vratare prinčeva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da je tvoje pisanje društveno nekorisno.
Nemoj misliti da je tvoje pisanje „društveno koristan posao“.
Nemoj misliti da si i ti sam koristan član društva.
Nemoj dozvoliti da te uvere da si stoga društveni parazit.
Veruj da tvoj sonet vredi više od govora političara i prinčeva.
Znaj da tvoj sonet ne znači ništa spram retorike političara i prinčeva.
Imaj o svemu svoje mišljenje.
Nemoj o svemu reći svoje mišljenje.
Tebe reči najmanje koštaju.
Tvoje su reči najdragocenije.
Ne nastupaj u ime svoje nacije, jer ko si ti da bi bio ičiji predstavnik do svoj!
Ne budi u opoziciji, jer ti nisi naspram, ti si dole.
Ne budi uz vlast i prinčeve, jer ti si iznad njih.
Bori se protiv društvenih nepravdi, ne praveći od toga program.
Nemoj da te borba protiv društvenih nepravdi skrene sa tvoga puta.
Upoznaj misao drugih, zatim je odbaci.
Ne stvaraj politički program, ne stvaraj nikakav program: ti stvaraš iz magme i haosa sveta.
Čuvaj se onih koji ti nude konačna rešenja.
Ne budi pisac manjina.
Čim te neka zajednica počne svojatati, preispitaj se.
Ne piši za „prosečnog čitaoca“: svi su čitaoci prosečni.
Ne piši za elitu, elita ne postoji; elita si ti.
Ne misli o smrti, i ne zaboravljaj da si smrtan.
Ne veruj u besmrtnost pisca, to su profesorske gluposti.
Ne budi tragično ozbiljan, jer to je komično.
Ne budi komedijant, jer su boljari navikli da ih zabavljaju.
Ne budi dvorska luda.
Ne misli da su pisci „savest čovečanstva“: video si već toliko gadova.
Ne daj da te uvere da si niko i ništa: video si već da se boljari boje pesnika.
Ne idi ni za jednu ideju u smrt, i ne nagovaraj nikog da gine.
Ne budi kukavica, i preziri kukavice.
Ne zaboravi da herojstvo zahteva veliku cenu.
Ne piši za praznike i jubileje.
Ne piši pohvalnice, jer ćeš se kajati.
Ne piši posmrtno slovo narodnim velikanima, jer ćeš se kajati.
Ako ne možeš reći istinu – ćuti.
Čuvaj se poluistina.
Kad je opšte slavlje, nema razloga da i ti uzimaš učešća.
Ne čini usluge prinčevima i boljarima.
Ne traži usluge od prinčeva i boljara.
Ne budi tolerantan iz učtivosti.
Ne isteruj pravdu na konac: „s budalom se ne prepiri“.
Nemoj dozvoliti da te uvere da smo svi jednako u pravu, i da se o ukusima ne vredi
raspravljati.
„Kad oba sagovornika imaju krivo, to još ne znači da su obojica u pravu.“ (Poper)
„Dozvoliti da drugi ima pravo ne štiti nas od jedne druge opasnosti: da poverujemo da možda svi imaju pravo.“ (Idem)
Nemoj raspravljati sa ignorantima o stvarima koje prvi put od tebe čuju.
Nemoj da imaš misiju.
Čuvaj se onih koji imaju misiju.
Ne veruj u „naučno mišljenje“.
Ne veruj u intuiciju.
Čuvaj se cinizma, pa i sopstvenog.
Izbegavaj ideološka opšta mesta i citate.
Imaj hrabrosti da Aragonovu pesmu u slavu Gepeua nazoveš beščašćem.
Ne traži za to olakšavajuće okolnosti.
Ne dozvoli da te uvere da su u polemici Sartr-Kami obojica bili u pravu.
Ne veruj u automatsko pisanje i „svesnu nejasnost“ – ti težiš za jasnošću.
Odbacuj književne škole koje ti nameću.
Na pomen „socijalističkog realizma“ napuštaš svaki dalji razgovor.
Na temu „angažovana književnost“ ćutiš kao riba: stvar prepuštaš profesorima.
Onoga ko upoređuje koncentracione logore sa Santeom, pošalješ da se prošeta.
Ko tvrdi da je Kolima bila različita od Aušvica, pošalješ do sto đavola.
Ko tvrdi da su u Aušvicu trebili samo vaške a ne ljude – isti postupak kao gore.
Segui il carro e lascia dir le genti. (Dante)

Tako je sve po redu rekao Danilo Kiš. Da sam ranije pročitao, verovatno bih ranije i počeo da pišem.


                           
                                                         Dejan Tiago-Stanković1024 × 498

Коментари